Jämföring av I och U-länder

Om någon hade frågat mig om hur jämställt Sverige är idag, så hade jag nog svarat att det är väldigt jämställt om man jämför med andra länder. Men Sverige kan också bli bättre på det, så att kvinnor kan få lika hög lön som en man. Tyvärr finns det länder som har det väldigt strängt med jämställdhet, jag tycker därför att vi ska vara ganska nöjda med hur vi har det i Sverige.


Här ovan ska jag jämföra jämställdheten mellan kvinnorna i Nigeria och Ryssland. Tabellen visar att kvinnor är underrepresenterade i arbetskraften. I Nigeria är det 35 % kvinnor som är underrepresenterade i arbetskraften, medans det är hela 49 % i Ryssland. Att Nigeria inte har så många kvinnor som är underrepresenterade i arbetskraften tror jag kan bero på att det inte finns så många kvinnor som jobbar utanför hemmet, utan bara med hushållet. Och i Ryssland kan man se att det är fler kvinnor i arbetskraften än i Nigeria i och med att det är fler kvinnor i Ryssland som är underrepresenterade än i Nigeria. Man kan väldigt lätt luras av tabellen, och tro att kvinnorna i Nigeria har det ganska jämställt om man jämför med Ryssland. Men så är det inte, utan det är för att det är väldigt få kvinnor i Nigeria som jobbar ute i arbetslivet.    


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Bra du är medvetenom att det är lätt at luras av en tabell.

2008-10-20 @ 17:16:47
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0